Obrazce Nazca

Obrazce na planině (pampě) Nazca jsou starověké geoglyfy, které se nacházejí v poušti Nazca na jihu Peru. Tyto obrovské obrazce, jejichž délka dosahuje až 275 metrů, byly vytvořeny na zemském povrchu v jedné nejvyprahlejších krajin na světě. V Andách se nejedná o ojedinělý jev, protože jen na peruánském pobřeží se nachází asi čtyřicet dalších lokalit s podobnými prvky. Nikde jinde ale nenajdeme tak rozsáhlou kumulaci obrazců, linie Nazca se rozkládají na ploše větší než 500 km2.

Co jsou obrazce Nazca?

Odborně bychom je měli nazývat geoglyfy (obrazce nakreslené na zemi) a můžeme je rozdělit do čtyř skupin podle jejich provedení. První skupinu tvoří rovné linie, které jsou nejhojnější. Jejich šířka se pohybuje od čtyřiceti centimetrů do dvou a půl metru a mohou být dlouhé až kilometry, protože některé z nich vystupují z údolí. Druhou skupinu tvoří obdélníkové nebo trojúhelníkové prvky, které jsou tradičně považovány za místa setkávání. Třetí skupinu tvoří geometrické tvary, jako jsou klikatice nebo spirály, a čtvrtou skupinu tvoří figurální vzory.

Známá spirála na planinách Nazca
Známá spirála na planinách Nazca

Přestože figurálních vzorů je sotva více než třicet, právě ony proslavily tuto lokalitu po celém světě. Figurativní geoglyfy zahrnují ty naturalističtější, jako je kolibřík, pes nebo pavouk, ale také formy, které nemají žádný odkaz v reálném světě a pravděpodobně odrážejí posvátný vesmír obyvatel oblasti Nazca.

Opice je jedním z největších geoglyfů v pampě Nazca
Opice je jedním z největších geoglyfů v pampě Nazca

Kultura Nazca

Autoři tohoto jedinečného uměleckého projevu jsou dnes již dobře známí. Kultura Nazca obývala tuto oblast mezi lety 200 př. n. l. a 800 n. l. a jejím hlavním městem bylo město Cahuachi, obřadní centrum se stovkami pyramidových staveb. Nazkové pohřbívali své mrtvé ve společných komorách. Sucho pouště přirozeně mumifikovalo těla a umožnilo existenci kultu, který zahrnoval opakované návštěvy předků v jejich hrobkách.

Keramika

Kromě geoglyfů je umění Nazca pozoruhodné také díky keramice, která zobrazuje nadpřirozený svět obývaný mytologickými postavami se směsicí lidských a zvířecích rysů. Některé z nich, jako například takzvaná „kosatka“ – velký kytovec nesoucí v rukou nůž a uťatou hlavu – jsou zobrazeny i na geoglyfech.

Keramika kultury Nazca
Keramika kultury Nazca

Zemědělství v poušti

Nejpřekvapivější na kultuře Nazca je, že se usadila v jedné z nejvyprahlejších pouští na planetě a dokázala ji kultivovat, aby uživila své obyvatelstvo. Zemědělství navíc umožnilo tak vysoký nárůst populace, že podle nejnovějších teorií byl jeho konec způsoben mimo jiné nadměrným využíváním huarango, jediného stromu, který v oblasti rostl a poskytoval dřevo nezbytné pro každodenní život. Jak je možné, že se počet obyvatel tak neúměrně zvýšil na území, kde řeky ne vždy přinášejí vodu a téměř nikdy neprší? Obživu obyvatel Nazky umožňoval složitý hydraulický systém, který umožňoval využívat podzemní vodu. Nazkové vybudovali řadu akvaduktů a podzemních kanálů, o jejichž účinnosti svědčí skutečnost, že se používají dodnes. Díky tomuto inženýrství a obrovskému úsilí vynaloženému na jejich údržbu byli Nazkové schopni kultivovat poušť a uživit velké množství obyvatel.

Jak vznikly obrazce Nazca?

Geoglyfy vyžadovaly méně úsilí, protože navzdory své velkoleposti byly poměrně jednoduché na výrobu. Geologické složení údolí, v němž se nacházejí, tento typ umění usnadňuje: půdu tvoří světlý kompaktní písčitý podklad pokrytý vrstvou drobných tmavě zbarvených kamenů. Po odstranění povrchové vrstvy kamení se objeví světlá půda, která vytváří velký kontrast mezi ní a plochou dosud pokrytou tmavým materiálem. Nazkové odstranili kameny z velkých ploch, čímž písečnou půdu obnažili, a odložené kameny umístili na okraj zametené plochy, čímž vytvořili hru stínů, která zvýšila kontrast mezi světlými a tmavými plochami.

Obrazce Nazca - kolibřík
Jeden z nejslavnějších obrazců Nazca – kolibřík

Stavitelé pracovali v měřítku podle vzoru, pravděpodobně nakresleného na látce, který byl následně reprodukován ve velkých rozměrech. Často se předpokládá, že linie byly vytvořeny tak, aby byly vidět ze vzduchu, ale jejich uspořádání ukazuje, že tomu tak asi nebylo. Linie se kříží a protínají jedna druhou takovým způsobem, že se nezdá, že by byly součástí celkové vize nebo předběžného plánu; vše nasvědčuje tomu, že každá linie je nezávislá na ostatních. Může to být způsobeno tím, že byly vytvořeny v různých fázích nebo různými skupinami, ale nic nenasvědčuje tomu, že by vizuální výsledek celku ze vzduchu byl pro Nazky důležitý. Pravděpodobně proto, že si nikdy nepředstavovali, že by jednou bylo možné takový pohled získat.

Jakou funkci plnily obrazce Nazca?

Předpokládá se, že linie vznikly mezi lety 500 př. n. l. a 500 n. l., ale vzhledem k suchému a bezvětrnému klimatu prostředí jsou přirozeně velmi dobře zachovány. Dosud ale není jednoznačně známo, proč linie v Nazca vznikly. V průběhu let vzniklo mnoho hypotéz o významu těchto geoglyfů, ale existují čtyři teorie, které se opakovaně používají.

První z nich chápe geoglyfy jako cesty. Poprvé ji na vědecké úrovni navrhl peruánský archeolog Toribio Mejía Xesspe, který se domníval, že jde o obřadní cesty spojené s náboženskými oslavami, například procesími. Tuto hypotézu převzali různí autoři a dodnes je jednou z nejrozšířenějších. Nedávné studie například objevily linie, které přímo komunikují se vstupem do města Cahuachi, které by byly využívány jako cesty pro přístup do hlavního města rituálním způsobem – například prostřednictvím procesí.

Další skupina hypotéz vychází z představy, že linie souvisejí s astronomickými a/nebo kalendářními událostmi. Hlavní zastánkyní této myšlenky byla Maria Reicheová, německá matematička, která zasvětila svůj život studiu geoglyfů do té míry, že žila v těsné blízkosti archeologického naleziště. Její návrh vystihuje věta jejího přítele Paula Kosoka, odborníka na hydraulické systémy starých And, který linie v Nazce definoval jako „největší astronomickou knihu světa“. Přestože Reicheho hypotézy byly novějšími výzkumy vyvráceny, astronomická funkce linií je nadále zkoumána. Právě jí vděčíme za uznání a ochranu této lokality a její zařazení na seznam světového dědictví.

Třetí interpretační přístup spojuje hypotézy, které se pokoušely spojit geoglyfy s nejcennějším zdrojem Nazky: vodou. Několik autorů předpokládalo, že rituální funkce linií souvisela s uctíváním vody a hor, z nichž pochází. V posledních letech se tato myšlenka dostává do popředí a stále více badatelů zjišťuje přímý vztah mezi geoglyfy a podzemními zdroji vody. Severoameričan David Johnson definuje soubor linií jako mapu podzemního vodního systému, a přestože existují důkazy ukazující tímto směrem, přesvědčivé studie stále chybí.

A konečně některé teorie spojují linie s nadpřirozeným světem Nazky. Naznačují, že figurální vzory by mohly být ztělesněním božského panteonu nebo důkazem šamanských tranzitů vyvolaných konzumací psychotropních látek. Přestože je zřejmé, že linie souvisejí s kosmovizí Nazků a tvoří součást jejich rituálů, je obtížné se k poznání náboženského světa Nazků přiblížit vědecky.

Záhada Nazca pokračuje

Kromě těchto čtyř přístupů, které tvoří většinu výzkumu, existují i další hypotézy, které odkazují na ikonografii linií a chápou je například jako velký atlas nebo obrovskou látku. Jiné se naopak zabývají jejich funkčností tím, že ignorují jejich formu, jako například návrh Wiliama H. Isbella, podle něhož bylo budování geoglyfů způsobem investování pracovní síly v dobách, kdy nebyla práce na polích.

Navzdory mnoha pokusům badatelů rozluštit jejich záhady přinášejí obrazce Nazca stále více otázek než odpovědí. To vedlo ke vzniku dalších hypotéz, které předpokládají, že autorem geoglyfů není člověk. Jedním z příkladů jsou teorie Ericha von Dänikena, který v 70. letech 20. století považoval linie za přistávací dráhy používané mimozemskými kosmickými plavidly, která v minulosti navštívila Zemi.

Většina geoglyfů z planin Nazca byla vytvořena na rovném povrchu, ale několik z nich, jako například zvláštní antropomorfní postava známá jako Astronaut nebo Soví muž, bylo nakresleno na svazích malých kopců.

Geoglyf Astronaut (nebo také Soví muž)
Geoglyf Astronaut (nebo také Soví muž)

Jistě existují otázky týkající se geoglyfů, na které věda nedokáže odpovědět, protože odpovědi na ně leží v jiném světě, nikoli ve vesmíru, ale v posvátném světě světonázoru Nazca. Na místě, které je stále nedostupné, ale nad kterým se díky výzkumu možná jednou budeme moci také proletět.

Jak pozorovat obrazce Nazca?

Linie Nazca jsou sice vidět z vysokých hor, a některé z nich i z pozorovatelských věží, ale nejlepší způsob, jak je vidět, je ze vzduchu. S malým letadlem se proletíte nad těmito neuvěřitelnými výtvory a budete mít možnost pořídit si nezapomenutelné fotografie.

Nejlepší pohled a fotografie jsou z letadla
Nejlepší pohled a fotografie jsou z letadla

Přelet nad planinami Nazca lze výhodně kombinovat například s návětěvou ostrovů Islas Ballestas a/nebo pouštní oázy Huacachina. Kontaktujte nás a my vám rádi poradíme jak na to a vše potřebné pro vás zařídíme.